Loading...
Empty cart

No products in the cart.

Romke's Wijn en Spijs Blog Brave Minds Stage Mbozaak Romke en Joris

Hoe ziet een stage van een student marketing & communicatie eruit?

Je bent wellicht op zoek naar een studie en vraagt je af of de opleiding marketing & communicatie bij je past?

In deze blog maak je kennis met Joris Kool, één van onze marketing & communicatie studenten. Zijn stagebegeleider is Romke van Dijk, van het bedrijf Romke’s Wijn en Spijs in Den Haag. Joris rondt zijn opleiding binnenkort af. Hij neemt je in deze blog mee in zijn ervaringen met studeren bij MBOzaak. Hij vertelt ook hoe zijn marketing & communicatie stage eruitziet.

Gemotiveerd om versneld te leren
Joris (22 jaar) is bij MBOzaak gaan studeren om zijn studie te kunnen combineren met een fulltimebaan als bedrijfsleider bij een standtent. Hij gaf in ons gesprek aan dat deze kortere (versnelde) opleiding voor hem tot meer motivatie leidt om de opleiding ook echt af te ronden en te behalen. “Je werkt immers toe naar een duidelijk doel. En ik heb het uit eigen zak betaald, waardoor ik natuurlijk ook meer motivatie heb om de opleiding versneld af te ronden.”, verteld Joris. Eerder volgde hij een vierjarige MBO-4-opleiding, maar deze rond hij niet af. Waarom? ‘’De opleiding duurde te lang en ik leerde er te weinig.’’

Effectief leren
Joris beschrijft de versnelde opleiding, tot marketing en communicatie medewerker bij MBOzaak, als compact. “Ik haal meer voldoening uit deze versnelde manier van leren. Je weet van tevoren welke deadlines of examens je dient te behalen. Op de tweewekelijkse lesdag ga je een hele dag naar school om les te krijgen. Deze lessen worden effectief ingedeeld. Ik ben gaan studeren vanuit een intrinsieke motivatie om te blijven leren en met de drive om theorie toe te passen in de praktijk.”

Waarom Romke’s Wijn en Spijs?
Voordat Joris begon met zijn stage bij ‘Romke’s Wijn en Spijs’, wist hij al wie Romke was. Romke is namelijk de wijnleverancier van de strandtent waar Joris werkt. “Toen ik op zoek ging naar een stage in de richting van marketing en communicatie ben ik met Romke gaan praten. Het klikte en ik heb ervoor gekozen om bij Romke’s Wijn en Spijs te starten.”

Over de stage
Joris: “De focus van mijn stage was het verbeteren van de website en social media van Romke’s Wijn en Spijs.” Voor de website is Joris gestart met het maken van hele mooie foto’s van flessen wijn. Een goede online presentatie is heel belangrijk. Daarnaast introduceerde hij nieuwe producten online. In dit proces werkte Joris samen met Romke en een creatieve webdesigner.

Joris heeft tijdens zijn stage ook een diner georganiseerd samen met Romke. Romke was verantwoordelijk voor het eten en Joris voor de finishing touch, zoals aankleding en het schenken van wijn, tijdens het diner. Rond kerst en Valentijnsdag was hij ook betrokken bij het organiseren en promoten van relatiegeschenken, de kerst- en Valentijnspakketten.

Joris geeft aan veel websitekennis opgedaan te hebben. Tijdens zijn stage heeft Joris ook meer volgers gecreëerd op het Instagram account. Dat is natuurlijk heel mooi. “De volgende stap daarin is dat deze nieuwe volgers ook daadwerkelijk klanten worden”, aldus Romke.

De kennis die Joris opdeed tijdens zijn stage, heeft hij ook ingezet op zijn werk in de standtent. Zo heeft hij de wijnkaart aangepast, waarbij hij nieuwe wijnen heeft geïntroduceerd, speciaal voor echte wijnliefhebbers. Wanneer Joris serveert, presenteert hij de opgedane kennis bij Romke’s Wijn en Spijs aan de wijnproevers.

Persoonlijke ontwikkeling
Eén van de dingen die Joris heeft geleerd tijdens zijn stage is eerder terugkoppelen en communiceren aan Romke waar hij mee bezig is. “Ik had bijvoorbeeld een keer iets op de website gepubliceerd zonder met Romke te overleggen. Gezien ik dyslexie heb is dat niet handig. Het is dan handig als teksten voor publicatie eerst door iemand worden doorgenomen. Daarnaast had ik natuurlijk even om feedback van Romke moeten vragen.”

Joris heeft tijdens zijn stage ook stappen gezet in zelfdiscipline. Hij heeft geleerd van Romke waarom het belangrijk is om op tijd te komen op je stage. Dat is namelijk een stukje respect en verantwoordelijkheid nemen. Daar is Joris het helemaal mee eens!

Toekomst en ambitie
Joris is inmiddels klaar met zijn stage bij Romke’s Wijn en Spijs en zit in de afrondende fase van zijn opleiding. Hij blijft echter werkzaam bij Romke’s Wijn en Spijs om de social media bij te houden. Zijn droom op lange termijn is om een eigen horecazaak te starten. Binnen nu en 5 jaar ontstaat de kans om “zijn” strandtent over te nemen. Hij gaat echter eerst met zijn vriendin een halfjaar op wereldreis! Wat een prachtige plannen!

Wil je ook een gave marketing & communicatie stage uitvoeren? Start bij ons de opleiding. Bekijk hier ons aanbod of vraag onze studiegids aan.

 

Over Romke’s Wijn en Spijs
Romke’s Wijn en Spijs importeert biologische wijnen van kleine producenten. De druiven voor deze wijn komen vooral uit Spanje en Frankrijk. Romke verkoopt deze wijn aan onder andere horeca. Naast de verkoop van wijn organiseert Romke ook wijnproeverijen in een mooi oud pand in Den Haag.

Don’t Stop Here

ONTDEK MEER

Ontwikkel jezelf met STAP

Sinds kort kun je bij het UWV het STAP-budget aanvragen. Dit is € 1000,- die je mag gebruiken om een opleiding te volgen. Alle opleidingen van MBOzaak komen in aanmerking
voor het STAP-budget. We leggen je graag uit hoe het werkt.

NIEUWSFLASH! BRAVE MINDS HEEFT HET NRTO-KEURMERK!

Brave Minds heeft sinds kort het NRTO-keurmerk. Wat is de NRTO? De NRTO is de Nederlandse Raad voor Training en Opleiding, en is dé brancheorganisatie voor private onderwijsinstellingen, opleidings- en trainingsbureaus. Om lid te worden van deze raad, en hun keurmerk te mogen dragen, moet je voldoen aan een aantal eisen. Wat zijn deze eisen? Lees meer.

Top