Je bent wellicht op zoek naar een studie en vraagt je af of de opleiding marketing & communicatie bij je past? In deze blog maak je kennis met stagebegeleider Romke van Dijk, van het bedrijf Romke’s Wijn en Spijs in Den Haag. Romke is een enthousiaste vakman. De passie voor wijn straalt van hem af!
Vanuit deze passie, en als enthousiast vakman, begeleidt hij regelmatig stagiaires. Hij heeft onze student marketing & communicatie Joris Kool, begeleidt tijdens zijn stage. In deze blog neemt Romke je mee in zijn verwachtingen van een stagiair(e) en de stagebegeleiding die hij geeft.
Verwachtingen en etiquette
Eén van onze vragen aan Romke was, welke verwachtingen hij heeft van een stagiair(e)? Zijn antwoord luidt kort en bondig: “enthousiasme, menselijke vriendelijkheid en leergierigheid”. Dit duidelijke antwoord is niet verrassend gezien hij jarenlang aan studenten lessen heeft gegeven over etiquette. Romke vindt omgangsvormen en de presentatie van een stagiair(e) zeer belangrijk.
Een stagiair(e) voor zijn bedrijf heeft wat hem betreft ook een klik nodig met horeca of passie voor wijn. Joris vult Romke aan en zegt: “je wil ook dat ik, als zijnde een student, iets kom brengen. Daardoor wil ik mij als student ook maximaal inzetten.”
Studenten laten bloeien en groeien
De visie van MBOzaak is om studenten te laten bloeien en groeien tijdens een stage.
Romke geeft aan dat wederzijds respect leidt tot de bloei van Joris. Hij geeft Joris voldoende aandacht, vertrouwen en vrijheid. Joris toont ook een maximale inzet, daar begint het natuurlijk allemaal mee. Het wederzijds vertrouwen en respect gaat zelfs zo ver dat Joris weet waar de inlogcodes liggen en altijd een wijntje uit de wijnvoorraad mag pakken!
Begeleiding en ontwikkeling
Een andere vraag uit ons gesprek was: op welke manier heeft u Joris begeleid? Romke antwoord daarop: “Joris is doortastend en kan zeer zelfstandig werken. Ik heb hem geholpen om te leren dat ik zijn gesprekspartner ben en dat het belangrijk is om mij te laten meedenken, om samen tot het beste resultaat te komen. Ik begeleid graag stagiaires om mijn kennis door te geven aan de volgende generatie. Het kost tijd, maar dat is een investering die ik graag doe in de maatschappelijke toekomst. En naast leerzaam, moet het natuurlijk ook gewoon gezellig zijn.”
“Joris is aan het leren om feedback te vragen. Ik probeer hem daarin op een vriendelijke manier een spiegel voor te houden. De positieve grondhouding en wil om te verbeteren en te groeien heeft hij in zich.” Ik zeg altijd: “Wanneer je de kans krijgt om feedback te krijgen, moet je er om vragen”.
Het gesprek werd afgesloten met een vraag over de inhoud, het belang en trends binnen onze marketing & communicatie opleiding. Romke: “Internet is de markt, nu en voor de toekomst. In steden komen steeds meer winkelpanden leeg te staan. Ik raad jullie aan om studenten daarin steeds meer mee te nemen. Wat betekent dat voor ons vakgebied? Daarnaast gaat het vak van marketing & communicatie medewerker over intermenselijke communicatie. Daarmee bedoel ik dat mensen het fijn vinden om bij je te zijn en met je samen te werken. Studenten moeten daarin ook getraind en begeleid worden”.
Romke eindigt met: “als je nog een goede stagiair(e) weet, mag je ons altijd bellen!”
Wil je ook de opleiding marketing & communicatie volgen? Of ga jij voor een andere business & management opleiding? Bekijk hier ons aanbod of vraag onze studiegids aan.